Pengenalan
KEMAS telah mengambil inisiatif memperluaskan bidang STEM kepada STREAM, di mana bidang seni (Art), serta nilai murni (Religions) turut diintegrasikan dalam Sains, Teknologi, Engineering (Kejuruteraan) dan Matematik (STEM) supaya melalui estetika dan kreativiti, minat kanak-kanak terhadap bidang STEM dapat dipupuk dengan lebih mudah terutamanya melalui pendekatan "belajar melalui bermain". Nilai murni seperti kasih sayang, baik hati, bekerjasama turut dijadikan sebahagian daripad STEM kerana nilai ialah asas kepada kemenjadian kanak-kanak pada masa akan datang. Hasrat memperkenalkan Pendidikan STREAM ini sejajar dengan pengumuman Yang Berhormat (YB) Menteri Pembangunan Luar Bandar semasa lawatan ke TABIKA KEMAS Otak Lempit pada 7 Jun 2018.
TABIKA Institut Latihan KEMAS, Kuantan telah dipilih untuk projek rintis STREAM bagi mewakili negeri Pahang yang mana STREAM diintegrasikan dalam aktiviti pembelajaran seterusnya dijenamakan sebagai TABIKA KEMAS Pintar STREAM (TKPS) bertemakan “Medical Science”. Pemilihan tema turut dipengaruhi oleh persekitaran sebagai sumber rujukan atau rakan strategik iaitu Universiti Islam Antarbangsa (UIA) dan Kolej Universiti Widad (WIDAD) yang menawarkan kursus perubatan. Pendidikan STREAM di TABIKA KEMAS menekankan konsep pembelajaran secara "open space" serta mengaplikasikan strategi pengajaran di Pusat Pembelajaran. Insipirasi rekaan bertemakan Medical Science membentuk suasana pembelajaran di kawasan hospital dan pelan lantai bagi Pusat Pembelajaran berdasarkan fungsi.
Tema Medical Science merupakan pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang berasaskan perubatan dan kesihatan. Melalui tema yang dipilih, strategi pelaksanaan PdPc ialah di pusat pembelajaran yang diperkenalkan kepada enam pusat iaitu Reading Room, Discovery, Let’s Get Crafty, Innovation, Dramatic Play dan Outdoor Learning yang mana setiap pusat mempunyai fungsi dan tema tersendiri. Kaedah pelaksanaan aktiviti menjurus kepada perubatan dan kesihatan seterusnya kanak-kanak akan dapat mempelajari dengan lebih mendalam mengenai fungsi tema tersebut.
Melalui tema tersebut, ianya dibahagikan kepada tiga fasa pembelajaran merangkumi perubatan dan kesihatan. Pada Fasa 1, kanak-kanak akan mempelajari mengenai Pemakanan, Fasa 2 Perubatan dan Fasa 3 Pergigian. Melalui topik pemakanan, kanak-kanak dapat mempelajari mengenai makanan sihat dan Makanan Tidak Sihat, Sistem Pencernaan, pendedahan mengenai Pinggan Suku-Suku Separuh dan Piramid Makanan yang disarankan oleh Kemeneterian Kesihatan, simulasi suasana di klinik dan permainan Dam Jom Sihat.
Menerusi Fasa 2, kanak-kanak akan melaksanakan aktiviti berkaitan perubatan iaitu mengetahui tentang ubat, membuat ujikaji berkaitan ubat yang boleh larut dan tidak boleh larut berdasarkan tempoh masa yang diambil, membuat model ubat dan peti pertolongan cemas. Selain itu, kanak-kanak akan membuat aktiviti simulasi berkaitan situasi di farmasi dan melakukan aktiviti fizikal berkonsepkan treasure hunt.
Pada fasa 3, kanak-kanak akan mempelajari mengenai pergigian merangkumi penjagaan gigi yang betul, lawatan ke klinik gigi, membuat binaan gigi dan menghasilkan model gigi gergasi berasaskan bahan terbuang. Kanak-kanak juga akan membuat simulasi sistuasi di klinik gigi dan mempraktikkan cara menjaga kebersihan oral. Melalui ketiga-tiga fasa tersebut, kanak-kanak akan mempelajari isi pelajaran bertemakan Medical Science seterusnya menguasai topik berkaitan perubatan dan kesihatan.
Objektif
- Menarik minat kanak-kanak terhadap subjek berkaitan STREAM terutamanya Tunjang Sains dan Teknologi
- Menarik minat kanak-kanak terhadap subjek berkaitan STREAM terutamanya Tunjang Sains dan Teknologi
- Merupakan panduan kepada Pemaju Masyarakat untuk merangka proses pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan
- STREAM dengan lebih berkesan Membudayakan Pembelajaran Abad ke-21 dan sekaligus melahirkan kanak-kanak serta Pemaju Masyarakat yang mempunyai ciri-ciri kemahiran Abad ke-21
- Memupuk kesedaran tentang kepentingan penjagaan kesihatan
- Memberi pendedahan awal dan memupuk minat terhadap kerjaya bidang perubatan