C08   |   Outdoor LC  Zass Sedut  Strategi Pelaksanaan

Outdoor Learning Centre

Zass
Sedut




Strategi Pelaksanaan


NAMA PUSAT            OUTDOOR LEARNING CENTRE

PUSAT / FUNGSI       FIZIKAL

TAJUK / TEMA          ZASS SEDUT

1Standard Kandungan

FK 2.2    Melakukan pelbagai pergerakan lokomotor

2Standard Pembelajaran

FK 2.2.3    Melakukan pergerakan lokomotor dalam pelbagai :

i.    Arah

ii.    Aras

iii.    Laluan

iv.    Kelajuan

3STREAM

S    Kanak-kanak dapat mempelajari cara vacuum menyedut sampah

T    Kanak-kanak menggunakan Robotik700

R    Dapat meningkatkan rasa tanggunjawab kanak-kanak dalam menjaga kebersihan

E    Kanak-kanak dapat mengenalpasti bahagian-bahagian vacuum

A    Kanak-kanak menggunakan kreativiti mereka semasa menggunakan vacuum

M    Kanak-kanak dapat mengenal bentuk vacuum

4Alat Bantu Mengajar (ABM)

1.    Wisel

2.    Kon

3.    Habuk pensel

4.    Karpet yoga

5Nilai Murni

Kanak-kanak dapat mengamalkan sikap bertolak ansur, berkerjasama dalam kumpulan

6Strategi Pelaksanaan

1.    Kanak-kanak berada di pusat outdoor learning centre

2.    Guru meminta kanak-kanak beratur dalam barisan

3.    Kanak-kanak berada dalam barisan masing-masing

4.    Pengawal trafik udara akan memberi arahan arah pergerakan kapal terbang

5.    Permainan dimulakan :

i.    Kanak-kanak berada di dalam kumpulan (4 kumpulan)
i.    Kanak-kanak berada di dalam kumpulan (4 kumpulan)
ii.    Kanak-kanak memegang vacuum
iii.    Apabila wisel ditiup kanak-kanak di hadapan berlari sambil vacuum menyedut hampagas dan kemudian berpatah balik ke kanak-kanak yang kedua
iv.    Kanak-kanak kedua memulakan permainan lagi sehingga kesemua kanak-kanak sertai aktiviti

6.    Kanak-kanak masuk ke kelas

Klik di sini untuk memuat turun kandungan SP ini